Pedagogical Strategy for the Generation of Capabilities in the Development of Unmanned Surface Vehicles - USVs
DOI:
https://doi.org/10.25043/19098642.232Keywords:
Pedagogical-investigative strategy, Unmanned Surface Vehicle, Project Ship, Project Sábalo, HydrocontestAbstract
This paper presents the preliminary results of the implementation of a pedagogical-research strategy, oriented to the generation of capabilities in the development of Unmanned Surface Vehicles - USVs at the Naval Cadet School "Almirante Padilla", with the support of the Corporación de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo de la Industria Naval, Marítima y Fluvial - COTECMAR. The strategy implemented is based on the linking of undergraduate students to research projects oriented by the Research Groups, under the guidance of the professor, who acts as a researcher and at the same time fosters the environment for cooperative and interdisciplinary work among the participating students. Three significant experiences are presented that show clear results in the development of USVs.
Downloads
References
AMADOR, L., y CORREA, N. (2017). Implementación del sistema de control de cámaras PTZ por radiofrecuencia en vehículos de superficie no tripulados "SABALO". [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
ÁNGEL, R. C. et al (2016). Proyecto Buque, Diseño Conceptual de un Buque de Instrucción y Entrenamiento para la Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla". ENAP-ARC.
ARMADA NACIONAL. (2015). Plan Estratégico Naval 2015-2018, [En línea]. Disponible en: https://www.armada.mil.co/sites/default/files/plan_estrategico_ naval_2015-2018.pdf, recuperado: 21 de Mayo de 2021.
BUCHHEIM, H. (2018). Obtención del modelo de velocidad para el vehículo de superficie no tripulado "Sábalo" y su futura utilización en el desarrollo del sistema de control de navegación de la embarcación. [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
BELLO RODRÍGUEZ, A. L. (2016). Construcción de una embarcación con un diseño innovador de la conservación de la eficiencia energética para la participación del concurso Hydrocontest. [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
CAMACHO, D. A. (2017). Desarrollo del sistema de telemetría para el monitoreo de posición geográfica, balanceo, cabeceo y orientación magnética en vehículos de superficie no tripulados "SABALO". [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
TORRES PARRA, C. A. y ARIAS HERNÁNDEZ, J. (2015). Prospectiva estratégica del semillero de investigación en vivienda saludable para promover la educación de calidad en el estudiante de ingeniería civil, EIEI, jul. 2015.
COTECMAR (2014). Informe de actividades de ciencia, tecnología e innovación - ACTI 2014. Pág 12. [en línea]. Disponible en: https://www.cotecmar.com/sites/default/filesdescargas/ACTI_2014_0.pdf, recuperado: 29 de Mayo de 2021.
CRAWLEY, E., MALMQUIST, J., ÔSTLUND, S. y BRODEUR, D. (2007). Rethinking Engineering Education - The CDIO Approach, Springer, New York, pp. 286.
COTECMAR (2021). [En línea]. Disponible en: https://www.cotecmar.com/, recuperado: 29 de Junio de 2021
Drone Spain. (s.f.). ¿Qué es un USV o barco no tripulado?, [En línea]. Disponible en: https://dronespain.pro/usv-barco-no-tripulado/, recuperado: 29 de Mayo de 2021
ESCUELA NAVAL DE CADETES "ALMIRANTE PADILLA" (2016). Proyecto Educativo Institucional (PEI-2015-2019)
FERNÁNDEZ, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo XXI, 24 · 2006, pp. 35 - 56
GALVIS, J. D., y PINEDA, J. F. (2016). Documento Técnico - Sistemas Eléctrico y de Control. Bogotá D.C.: Universidad Nacional de Colombia
GUTIÉRREZ, J. P. y PUELLO, O. M. (2016). Diseño e implementación de un sistema de control de gobierno y propulsión para un prototipo USV en el marco de la competencia internacional Hydrocontest en representación de la Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla". [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
GUTIÉRREZ, C., et al (2021). Speed and Heading Control System for an Unmanned Surface Vehicle - USV, inédito.
HYDROS FOUNDATION. (2021). Foundation. [en línea]. Disponible en: https://www.hydrocontest-x.ch/?page_ id=32&lang=en), recuperado: 22 de Mayo de 2021.
IN-NOVA, G. (2015). Manual de Integración USV SABALO.
ZAYAPRAGASSARAZAN, Z. y KUMAR, S. (2012). Active Learning Methods. NTTC Bulletin v19 n1 p3-5 2012. [en línea]. Disponible en: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED538497.pdf, recuperado: 24 de Mayo de 2021.
LIPMAN, M. (2006). À l'école de la pensée. Enseigner une pensée holistique. (2e édition). De Boeck Université.
MEJÍA J. R. y LARROTA C. A. (2017). Desarrollo de un sistema de visión remota para asistir el control manual de la navegación. Basado en un vehículo de superficie no tripulado (USV). [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
MEJÍA, A., Y IMPATÁ, N. (2020). Evaluación del desempeño de controladores PI - PID, para el sistema de control de velocidad del USV "SÁBALO". [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
SERRANO, M. F. SOLARTE N. C., y TORRADO L.M. (2015). Políticas nacionales para apoyo de la investigación e innovación: un requisito para la formación de los profesionales del futuro, EIEI, jul. 2015.
NATIONAL INSTRUMENTS (2020). [en línea]. Disponible en: https://www.ni.com/es-co/shop/compactrio/what-are-compactrio-controllers.html , recuperado: 31 de Mayo de 2021
OSORIO, M. A. Y NOVA, J. A. (2018). Desarrollo de un sistema de telemetría capaz de medir y transmitir en tiempo real las variables de estado de la batería y los ángulos de navegación de una embarcación prototipo, para su monitoreo durante la participación en la competencia "Hydrocontest 2018". [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
RIOMAÑA, C. A, Y POLANÍA, J. N. (2018). Diseño y construcción de una embarcación tipo catamarán con énfasis en la eficiencia energética: Caso concurso Internacional Hydrocontest 2018. [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
ROA, D. J. Y ROMERO, J. D. (2017). Diseño y construcción de una embarcación tipo catamarán con implementación de hydrofoils en el marco de la competencia internacional Hydrocontest 2017. [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".
SUMMA (2019). Evidencia en América Latina, Enseñanza en grupos pequeños. [en línea]. Disponible en: https://www.summaedu.org/ensenanza-en-grupos-pequenos/, recuperado: 15 de Julio de 2022.
VARGAS, J. D. Y CANTICUS H. M. (2019). Desarrollo de un radiofaro alimentado por paneles solares para su implementación en el USV Sábalo. [Proyecto de grado]. Cartagena: Escuela Naval de Cadetes "Almirante Padilla".

Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors who publish in this Journal certify that:
- The work submitted for publication in The Ship Science and Technology journal, was written by the author, given that its content is the product of his/her direct intellectual contribution.
- All data and references to material already published are duly identified with their respective credits and are included in the bibliographic notes and quotations highlighted as such.
- All materials submitted for publication are completely free of copyrights; consequently, the author accepts responsibility for any lawsuit or claim related with Intellectual Property Rights thereof, Exonerating of responsibility to The Science and Technology for the Development of Naval, Maritime, and Riverine Industry Corporation, COTECMAR.
- In the event that the article is chosen for publication by The Ship Science and Technology journal, the author state that he/she totally transfers reproduction rights of such to The Science and Technology for the Development of Naval, Maritime, and Riverine Industry Corporation, COTECMAR.
- The authors retain the copyright and transfer to COTECMAR the right of publication and reproduction of the work which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC -BY) , which allows the license to copy, distribute, display and represent the work and to make derivative works as long as it recognizes and cites the work in the manner specified by the author or licensor.
- For more information about the Creative Commons Attribution License (CC -BY) and his use and scope, please visit the following web page https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode