Preliminary design of a management maintenance model of sensitive engineering assets, for a ship under the concept of reliability engineering

Authors

  • Jorge Cárdenas Molina Academia Politécnica Naval, Viña del Mar, Chile
  • Ivonne Olguín Valenzuela Academia Politécnica Naval, Viña del Mar, Chile

DOI:

https://doi.org/10.25043/19098642.202

Keywords:

Condition Based Maintenance (CBM), Failure Mode, Effects and Criticality Analysis (FMECA), Key Performance In-dicator (KPI), eliability Centred Maintenance (RCM), Maintainability, Reliability

Abstract

The objective of this research is to apply a dynamic maintenance model to the assets of the engineering department of a navy vessel, based on the concept of reliability engineering, which analyzes the statistics of failures of different equipment, in a period of 140 months, in order to determine which is the most sensible equipment, the failure modes and the impact it produces on the ship’s platform. This way, it is possible to focus on the problems that produce the biggest impact in the capacity of the Unit´s, in order to fulfill its roles, and this way, contribute increase its availability. This is an iterative process of continuous improvement for the maintenance plans.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Cárdenas Molina, Academia Politécnica Naval, Viña del Mar, Chile

Academia Politécnica Naval. Av. Jorge Montt s/n, Viña del Mar, Chile

Ivonne Olguín Valenzuela, Academia Politécnica Naval, Viña del Mar, Chile

Academia Politécnica Naval. Av. Jorge Montt s/n, Viña del Mar, Chile

References

ARATA, A. & ARATA, A. (2013). Ingeniería de la Confiabilidad. Teoría y aplicación en proyectos de capital y en la operación de instalaciones industriales a través del enfoque R-MES. Chile: Ril Editores.

BONNEL, R. Y BOWELS, J. (1998). Failure Mode, Effects and Critically Analysis. Simposium Anual de Confiabilidad y Mantenibilidad. Estados Unidos. Consultoría de Proceso. Análisis de Causa Raíz. Recuperado: 22 de junio de 2016, de: http://www.consultoriadeproceso.com.mx/causaraiz.html

DURÁN, J. (2012). Gestión de Mantenimiento bajo estándares internacionales como PAS 55 Asset Managment. Recuperado el 9 de abril de 2016, de: http://www.mantenimientomundial.com/sites/mm/notas/PAS55.pdf.

ESPINOZA, F. (2013). Confiabilidad operacional de equipos: metodología y herramientas. Chile: Universidad de Talca. Recuperado el 11 de febrero de 2016, de:http://docplayer.es/6350864-Confiabilidad-operacional-deequipos-metodologias-y-herramientas.html.

GARCÍA GARRIDO, S. (2015). Ingeniería del Mantenimiento. Volumen I y II. España: Renovotec Editorial.

MESA, D., ORTIZ, Y. & PINZÓN, M. (2006). La confiabilidad, disponibilidad y mantenibilidad, disciplinas modernas aplicadas al mantenimiento. Volumen XII, p. 155 -160. Colombia: Scentia Et Technica.

MOUBRAY, J. (2004). Mantenimiento centrado en la confiabilidad. Estados Unidos: Industrial Press Inc.

MUÑOZ, M. (2009). Mantenimiento Industrial. España: Universidad Carlos III de Madrid.Área de Ingeniería Mecánica.

REYES, P. (2007). Análisis del modo y efecto de fallas (PMFEA). Recuperado el 25 de agosto de 2016, de: http://www.icicm.com/files/PFMEA.doc.

WORDPRESS (2011). Análisis de la fiabilidad de equipos. Recuperado: 23 de abril de 2016, de https://sistemasmanufactura.files.wordpress.com/2011/05/sesion-22.p

Downloads

Published

2020-07-31

How to Cite

Cárdenas Molina, J., & Olguín Valenzuela, I. (2020). Preliminary design of a management maintenance model of sensitive engineering assets, for a ship under the concept of reliability engineering. Ciencia Y tecnología De Buques, 14(27), 9–23. https://doi.org/10.25043/19098642.202

Issue

Section

Scientific and Technological Research Articles
QR Code